Z przyjemnością witamy na oficjalnej stronie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Łysych i zapraszamy do jej poznania. Jest to strona poświęcona szkole - jej uczniom, nauczycielom oraz rodzicom a także osobom zainteresowanym życiem naszej szkoły. Liczymy, że dzięki częstym odwiedzinom witryny, łatwo będzie zorientować się, czym żyje nasza społeczność i jakie sukcesy odnoszą uczniowie.

Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Łysych

Smok Wawelski

W dniach 22 - 24 października br. my, uczniowie klas 5 - 6, uczestniczyliśmy w wycieczce
krajoznawczo-integracyjnej Wieliczka – Kraków – Ojcowski Park Narodowy. Mimo, że pogoda
początkowo była deszczowa i mglista, humory i pozytywne nastawienie dopisywały wszystkim.

Pierwszego dnia zebraliśmy się przed szkołą o godz. 6.00 i ruszyliśmy w długą drogę. Jadąc,
podziwialiśmy piękne krajobrazy jesienne i zmieniające się ukształtowanie terenu. Około
godz. 13.30 byliśmy już w Wieliczce i rozpoczęliśmy zwiedzanie z przewodnikiem Kopalni Soli
„Wieliczka” wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO z przepiękną Kaplicą Św. Kingi.
Idąc korytarzami, przebyliśmy około 5 km. Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do punktu
noclegowego, którym był Eko-Motel Na Wierzynka. Przywitał nas miły gospodarz. Zostaliśmy
zakwaterowani w dobrze wyposażonych pokojach. Zjedliśmy pyszną obiadokolację i poszliśmy
spać.

Następnego dnia wyjechaliśmy po śniadaniu do Krakowa. Przywitała nas tam pani przewodnik,
z którą rozpoczęliśmy naszą wędrówkę. Przeszliśmy na Wzgórze Wawelskie, gdzie zwiedziliśmy
katedrę (groby królów i zasłużonych obywateli, kaplice boczne i ołtarze, Dzwon Zygmunta).
Byliśmy na Dziedzińcu kolumnowo-arkadowym Zamku Królewskiego. Następnie przeszliśmy
ulicami Krakowa, a pani przewodnik dzieliła się z nami historią miasta. Dotarliśmy do Kościoła
Franciszkanów, mogliśmy tu podziwiać witraż projektu Stanisława Wyspiańskiego „Bóg Ojciec”
i freski Mehoffera. Potem udaliśmy się do Kościoła Mariackiego, gdzie przewodnik szczegółowo
omówiła nam ikonografię ołtarza Wita Stwosza. Kolejnym miejscem wycieczki było Muzeum
Historyczne Miasta Krakowa, które znajduje się około 5 m pod płytą Rynku Głównego. Jest to
unikatowy na skalę europejską rezerwat archeologiczny o powierzchni blisko 4000 m2, który daje
możliwość podziwiania odnalezionych skarbów i poznania burzliwych dziejów średniowiecznego
Krakowa.
Zgromadzone zabytki, jak choćby monety z XIV w. czy ozdoby i ceramiczne naczynia,
potwierdzają trwającą w tym miejscu nieprzerwanie od setek lat tradycję europejskiej wymiany
kulturowej i handlowej. Szlak turystyczny w Podziemiach Rynku wiedzie pomiędzy kamiennymi
i ceglanymi murami piwnic dawnych obiektów handlowych, takich jak: Kramy Bolesławowe, Kramy
Bogate, Waga Wielka i Sukiennice. Ciekawostką są też zachowane fragmenty brukowanych ciągów
komunikacyjnych, które dają wyobrażenie o średniowiecznej technologii budowania dróg.

Po tak długiej i ciekawej lekcji historii udaliśmy się do kręgielni, gdzie mogliśmy „wyładować” swoją
dziecięcą energię. Do pensjonatu dojechaliśmy około godziny 18-tej, gdzie czekała na nas ciepła
obiadokolacja, a już za godzinę – dyskoteka.

Ostatniego dnia, po śniadaniu i wykwaterowaniu się, ruszyliśmy do Ojcowskiego Parku
Narodowego. Spacerując wspólnie z przewodnikiem Doliną Prądnika, podziwialiśmy niezwykłe
krajobrazy. Znajdują się tu stale odnawialne jary krasowe o prostopadłych, skalistych zboczach
i płaskim dnie. Niezwykłe wrażenie wywarła na nas
Maczuga Herkulesazbudowana z twardych
wapieni skalistych znajdująca się w Pieskowej Skale
. Stoi na najniższej skale zwanej Fortepianem
o
 wysokości 8 – 12 m, wysokość samej maczugi wynosi około 25 m. Stanowi ona bardzo charakte-
rystyczny element krajobrazu Doliny Prądnika
. W drodze powrotnej do autokaru przeszliśmy obok
zamku w Pieskowej Skale, który obecnie jest remontowany. Pani przewodnik opowiedziała nam
legendę związaną z tym zamkiem. Żałowaliśmy, że nie mogliśmy wejść do środka. Wszyscy
zgodnie stwierdziliśmy, że na pewno tu wrócimy.

Zmęczeni, ale w dobrych humorach powróciliśmy do domu.

Dziękujemy firmie JBB w Łysych, dzięki której ta wycieczka mogła się odbyć. Dziękujemy również
Piekarni Serafin za pyszne bułeczki.

Zajrzyjcie do galerii, gdzie znajdują się nasze zdjęcia z wycieczki.

eDZIENNIK

POMOC PSYCH. - PEDAG.

PROGRAMY I PROJEKTY

Znalezione obrazy dla zapytania instaling

Znalezione obrazy dla zapytania talentowisko

Gościmy na stronie

Odwiedza nas 107 gości oraz 0 użytkowników.